Rare jongens die Arabieren.... - Reisverslag uit Ad Dammām, Saudi Arabië van Marco Bakker - WaarBenJij.nu Rare jongens die Arabieren.... - Reisverslag uit Ad Dammām, Saudi Arabië van Marco Bakker - WaarBenJij.nu

Rare jongens die Arabieren....

Door: Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

19 Januari 2014 | Saudi Arabië, Ad Dammām

Rare jongens die Arabieren…….

Het idee dat Arabieren vreemde mensen zijn met een agressieve inslag, komt volgens mij uit de stripboeken vandaan.
Het feit dat ze allemaal gesluierd rondlopen, niet aardig zijn, niet beleefd zijn en agressief, is mij niet opgevallen. Wat mij wel opvalt is het volgende:

Kleding:
De mannen lopen in pak, spijkerbroek, trainingsbroek met hoodie YO, en oh ja ook nog zo’n jurk, met de daarbij behorende hoofdbedekking. Die hoofdbedekking gebruiken wij als theedoek, zij doen hem om hun hoofd. De kleur is bepalend voor de dikte van de stof en tijd van het jaar. Zomers is de trend wit, met een motiefje. ’s Winters is rood/wit (Ajax fans) geblokt of een donkere kleur. Deze stof is ook vaak dikker. De manier waarop je het draagt, is afhankelijk van je stemming. Blij, gewoon, of zakelijk. En je kan hem ook nog voor je mond en ogen doen, als het hard waait, scheelt weer stof happen.
De vrouwen lopen grotendeels in het lang en zwart. De buitenlandse vrouwen zie je nog wel vaak in broek of lange rok. Kort ze je niet. De Saoedische vrouwen lopen in zo’n zwarte jurk, al dan niet met hoofdbedekking en kijkvenster. Dit is niet verplicht en gewoon door cultuur bepaald. (net als in Urk de klederdracht). Wat ze daaronder dragen is de verassing. Want alle kledingwinkels hangen vol met westerse kleding zoals wij dat kennen. Spijkerbroeken, shirts, en zelfs luxe lingerie. Dus wie weet wat je ontdekt als je het pakketje uitpakt. Misschien wel in vol leer, met string en zweepjes, hahaha. Ja die Saoediërs zijn zo gek nog niet, ze houden het spannend.
De vrouwen hebben het trouwens toch voor het zeggen: ze laten de mannen werken, ze laten de mannen de auto rijden, ze laten de mannen betalen.
De kinderen lopen tot hun 14e in de kleren rond die wij ook onze kinderen laten dragen. En daar showen ze graag mee, de een nog duurder aangekleed dan de ander. Na hun 14e mogen ze het ook aan, maar dan onder zo’n jurk.

Bidden:
Het bidden is ook zo’n ding. Dat doen ze 5x per dag, maar is niet verplicht, dus veel bij ons op kantoor doen het niet. Wel zie je in de stad en ook op kantoor gebedsruimten. Het idee dat ze met hun neus naar het oosten moeten, is niet waar. De neuzen moeten richting Mekka, en dat is voor ons in dit geval naar het noordwesten. Het duurt per keer max. 10 minuten, alleen op vrijdag duurt 1 gebed langer, maar dan slaap ik nog  . Want dan is het weekend voor iedereen. Als je in de stad winkelt of eet, dan gaan tijdens die gebedstijden de kassa’s dicht, en worden gordijnen gesloten. Tot die tijd mag je gerust doorgaan met winkelen en eten. Daarna gaat alles weer los. Ik snap het wel, want zo hou je de klanten langer vast en verkoop/gebruik je meer. Goed voor de omzet. Moeten we in Nederland ook maar doen, is de crisis misschien over, want je neemt toch dan nog ff een reepje of pak suiker mee .
Oh ja en het gezang wat je buiten hoort tijdens die gebeden, valt ook wel mee en je went er gauw aan, het is net als dat de trein ieder uur voorbijraast, je hoort het uiteindelijk niet eens meer. En het is ook best gezellig, een beetje muziek om je heen.

Wat wel erg leuk is om te zien, dat ze allemaal donderdagmiddag naar het strand gaan (wel of niet gesluierd) om daar met zijn allen te gaan picknicken. Ze blokkeren wel de hele weg, maar het ziet er wel gezellig uit (gezelligheid kent geen tijd). Vrijdag herhalen ze dat nog een keer. Ze hebben ook veel speeltuinen (wel overdekt voor de zon) in en rond de stad, zodat de kinderen het ook naar hun zin hebben. En zodra het donker wordt gaan ze daarna allemaal naar de stad om te eten, en te winkelen. De winkels zijn immers tot 24.00u open. En dan lopen ze allemaal door de niet overdekte Bazaar van Beverwijk, ehhh Al Khobar.

Doordat ze niet zo veel mogen (er zijn immers geen pretparken, kroegen, leeftijdverboden voor drank en roken etc.), zie je dat ze heel vriendelijk en rustig zijn. En met kleine dingen tevreden. En houden ze het thuis spannend hihi. Wij moeten allemaal iets moeten. We moeten naar een pretpark, moeten naar Centerparcs, moeten naar de kroeg, omdat het thuis niet gezellig (meer) is. Nee dan is het hier nog niet eens zo gek.

Voor wie nu het idee krijgt dat ik niet meer weg wil, heeft het mis, want het blijven rare jongens die Arabieren……… (naar een citaat van Asterix in Asterix en Ali Baba met zijn 40 romeinen)

Groetjes van Marco
PS ik heb weer wat foto's toegevoegd

• 19 Januari 2014 - 23:34

Jolanda:

Klinkt wel heel relaxt eigenlijk :)

• 20 Januari 2014 - 11:16

Mama:

Hoi Lieve kanjer.
    Wat weer een prachtig verhaal, ja, want wie verre reizen maakt heeft veel verhalen.
    Maar wij hebben begrepen van Angelique dat je een ander huisje hebt,en bijna splinter nieuw.[Foto's]
    En dat je Dinsdag naar Taif gaat.
    ook is waar dat Angelique naar de cardioloog moet,ook weer spannend wat ze plan zijn.
    En in de garage heb ik een mooie fiets staan,en daar heb ik gebruik van gemaakt, en het ging voortreffelijk'
    Dus Mam is weer een stapje[trapje] verder.
    Nou Marco we horen wel weer ]skype]
    Veeeeeeeeeeeeeeeeel Liefs Pap en mam.